متاورس چیست؟هرآنچه که باید در مورد متاورس بدانید


این روزها واژه‌ی متاورس را زیاد می‌شنوید. اما معنی آن چیست؟ آیا متاورس روش زندگی، کار و معاشرت ما را تغییر خواهد داد، یا همه‌ی اینها فقط یک هجمه تبلیغاتی است؟

با توجه به اینکه مارک زاکربرگ اخیراً اعلام کرده که نام شرکت مادر فیسبوک به متا (Meta) تغییر کرده، آشکار است که این غول فناوری قصد دارد به طور جدی فرصت‌های متاورس را دنبال کند.

ظاهراً متاورس این پتانسیل را دارد که روش انجام کسب‌وکار، خرید کردن، ملاقات با دوستان و شبکه را متحول سازد، اما در حال حاضر چیزی فراتر از یک مفهوم نظری نیست.

با این حال متاورس دقیقاً چیست، چرا شرکت متا اینقدر برای تحقق بخشیدن آن تأکید می‌ورزد و چه چیزی برای کسب‌وکارها و مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت؟

متاورس چیست و این واژه از کجا آمده است؟

هرچند که اصطلاح متاورس به تازگی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، اما این واژه‌ی جدیدی نیست و توسط زاکربرگ ابداع نشده است.

متاورس (Metaverse) یک واژه‌ی ترکیبی است که از دو کلمه‌ی متا (meta) و یونیورس (universe) به دست آمده است و به طور کلی برای توصیف یک جهان مجازی استفاده می‌شود که توسط فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality = VR) قابل دسترسی است.

این واژه در سال 1992 توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson)، رمان‌نویس علمی‌تخیلی و در اثرش به نام Snow Crash ابداع شد. در این رمان، شخصیت‌ها از طریق آواتارهایشان که یک بازنمایی مجازی از خودشان هستند، وارد متاورس می‌شوند. در متاورس، آواتارها می‌توانند از واقعیت فراتر رفته و وارد دنیای واقعیت مجازی شوند، با این حال، در رمان استفنسون، متاورس فرار از از دنیایی غم‌افزا و ویران‌شهر است که با حرص و طمع شرکت‌ها تغذیه می‌شود.

از آن زمان، محبوبیت این واژه به ویژه در فضای بازی افزایش یافته است. هر کسی که از یک بازی نقش‌آفرینی (RPG) لذت می‌برد که در آن وارد دنیای بازی شده و با سایر بازیکنان و شخصیت‌ها به صورت زنده بازی می‌کند، احتمالاً با مفهوم متاورس آشنا است. همچنین این اصطلاح، سال‌ها توسط آینده‌پژوهان برای توصیف روش ارتباط گرفتن دیجیتالی ما با همدیگر در سال‌های آینده استفاده شده است.

 

مارک زاکربرگ در خانه‌ی متاورس خود

مارک زاکربرگ در خانه‌ی متاورس خود

هیچ تعریف مشخصی از اینکه متاورس در واقع چیست وجود ندارد، اما شرکت متا آن را اینگونه توصیف می‌کند:

«مجموعه‌ای از فضاهای مجازی که می‌توانید با افراد دیگری که در فضای فیزیکی شما نیستند، ایجاد کرده و در آن سیاحت کنید. می‌توانید در این فضاهای مجازی با دوستان خود وقت بگذرانید، کار کنید، بازی کنید، آموزش ببینید، خرید کنید و بسیاری موارد دیگر.»

شرکت متا و بسیاری دیگر از شرکت‌های فناوری مشتاق هستند که ایده‌ی متاورس را از یک مفهوم نامشخص به چیزی واقعی تبدیل کنند و ابزارهای موردنیاز برای تحقق بخشیدن به متاورس را آماده سازند.

امروزه، واژه‌ی متاورس به طور کلی به جوامع یا دنیاهای مجازی به‌هم پیوسته‌ای اشاره دارد که آواتارهای افراد می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، ساعت‌های هوشمند و عینک‌های هوشمند، می‌توانیم خود را به دنیای متاورس منتقل کنیم. در حال حاضر، هنوز یک متاورس جهانی که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد وجود ندارد، بنابراین بیشتر ایده‌های شرکت متا برای متاورس هنوز در مراحل نظری هستند.

شرکت متا، متاورس را چگونه تصور می‌کند؟

در کنفرانس کانکت (Connect conference) 2021 شرکت، زاکربرگ بینندگان را با چشم‌انداز شرکت خود برای متاورس، که در آن، هر دو دنیای دو بعدی و سه بعدی در یک جامعه‌ی مجازی ادغام می‌شود، آشنا کرد.

متاورس محصولات فعلی شرکت متا مانند واتساپ و مسنجر را شامل می‌شود، اما ابزارهای جدید زیادی مانند خانه‌های مجازی، دفاتر، و فرصت‌های تجارت الکترونیک را برای کسب‌وکارها و تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد. در چشم‌انداز متاورس شرکت متا، کاربران کنترل خلاقانه و کاملی بر دنیای مجازی خود خواهند داشت و می‌توانند همه چیز، از خانه‌های ساحلی گرفته تا ایستگاه‌های فضایی را طراحی کرده و در آنها مشغول به فعالیت مشترک شوند، با دوستان خود گفت‌وگو کرده و یا تحصیل کنند.

با استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، و ابزارهای فناوری فعلی ما، متاورس هر دو دنیای فیزیکی و دیجیتال را با هم ترکیب می‌کند. این یک گسترش عظیم از Facebook Horizon است که اکنون با نام Horizon Worlds شناخته می‌شود، و در سال 2019 به عنوان یک پلتفرم ساخت بازی و بازی واقعیت مجازی ساخته شد و از طریق هدست‌های Oculus VR فیسبوک قابل دسترسی بود. در سال 2021 نسخه بتای Horizon Workrooms به این پروژه اضافه شد که به تیم‌های راه دور اجازه می‌داد تا با هم کار کنند.

در کنفرانس کانکت، شرکت متا Project Cambria را معرفی کرد؛ یک هدست واقعیت مجازی هنوز عرضه نشده که ظاهراً کاربران برای دسترسی به متاورس از آن استفاده خواهند کرد. همچنین این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی یک ساعت هوشمند است که به احتمال زیاد به سخت‌افزار واقعیت مجازی متصل می‌شود.

Project Cambria

Project Cambria

چرا شرکت متا قصد دارد متاورس را توسعه دهد؟

زاکربرگ به صراحت گفته است که شرکت متا به متاورس به عنوان یک اولویت نگاه می‌کند و زمان، تحقیق و انرژی زیادی را برای تحقق بخشیدن آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اما چرا؟

زاکربرگ در تازه‌ترین سخنان خود اظهار کرده است که:

«زمانی که فیسبوک را راه‌اندازی کردم، غالباً متن را در وبسایت‌ها تایپ می‌کردیم. وقتی گوشی‌های دوربین‌دار وارد شد، اینترنت بصری‌تر و سیار شد. با سریع‌تر شدن ارتباطات، ویدیو تبدیل به روشی غنی‌تر برای اشتراک‌گذاری تجربیات شد. ما از دسکتاپ به وب سیار رسیده‌ایم؛ از متن گرفته تا عکس و ویدیو. اما این پایان راه نیست.»

او متاورس را قدم منطقی بعدی در روش استفاده‌ی ما از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌داند.

این برند می‌خواهد آینده‌ای را ایجاد کند که تعداد بیشتری از ما زمان خود را به صورت آنلاین در آن سپری کنیم، و هدفش این است که یک نقش محوری در معماری این تغییر ایفا کند؛ طراحی دنیای جدیدی که بتوانیم در آن با هم ارتباط برقرار کنیم. متاورس به افراد کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شرکت متا آن را به عنوان جهش بعدی رو به جلو می‌بیند. به همین منظور ابزارهایی را می‌سازد که فراتر از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و توانایی ما برای ارتباط برقرار کردن با دیگران را افزایش می‌دهد.

برخی از منتقدان ادعا می‌کنند که تغییر نام شرکت به متا تلاشی برای انحراف اذهان از تبلیغات منفی در مورد فیسبوک در سال‌های اخیر است؛ مواردی مانند رسوایی اطلاعات Cambridge Analytica، سوء استفاده‌ی شرکت از اطلاعات شخصی، و نقض‌های امنیتی مختلف. با این حال، شرکت متا بیان کرده است که دلیل تغییر نام این است که بتواند تمام کارهای دیگری که شرکت انجام می‌دهد را بهتر و فراتر از فقط اپلیکیشن شبکه اجتماعی فیسبوک در بر بگیرد.

انگیزه‌ی مالی چطور؟ آیا ممکن است که با توسعه‌ی یک متاورس سود شرکت نیز افزایش یابد؟ در یک کلام، بله. زاکربرگ یک دنیای مجازی را توصیف می‌کند که در آن مصرف‌کنندگان نه‌تنها سخت‌افزاری را برای دسترسی به متاورس خریداری می‌کنند، بلکه فرصت‌های زیادی برای خرید در خود متاورس نیز خواهند داشت، با کاربرانی که می‌توانند هر چیزی خریداری کنند، از لباس‌های جدید برای آواتارهای خودشان گرفته تا گشت‌وگذار در فروشگاه‌ها.

با این حال، متاورس هنوز سال‌های زیادی با روزهای سودهای کلان فاصله دارد. برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند که ممکن است رمز ارزها نقش بزرگی در دادوستد متاورس ایفا کنند، اما روش انجام تراکنش‌ها فعلاً فقط در حد حدس و گمان است.

نظر سایر شرکت‌ها در مورد متاورس چیست؟

فیسبوک تنها شرکتی نیست که به متاورس علاقه دارد. بعلاوه، کارشناسان متاورس را به عنوان یک فضای جهانی تصور می‌کنند که هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، نه چیزی که فقط متعلق به یک شرکت باشد. بنابراین، بسیاری از سازمان‌ها در یک محیط یکسان مشارکت داشته و با یکدیگر فعالیت می‌کنند، همان کاری که امروزه وبسایت‌ها در اینترنت انجام می‌دهند.

زاکربرگ تأکید می‌کند که: «متاورس توسط یک شرکت ایجاد نخواهد شد. بلکه توسط سازندگان و توسعه‌دهندگانی ایجاد خواهد شد که تجربیات جدید و آیتم‌های دیجیتالی‌ای را ایجاد می‌کنند که تعامل‌پذیر هستند و اقتصاد بدیع بسیار بزرگتری را نسبت به محدودیت پلتفرم‌های امروزی و سیاست‌های آنها، شکوفا خواهند کرد.»

بدین ترتیب، شرکت‌های دیگر چگونه درگیر می‌شوند؟ جای تعجب نیست که سایر شرکت‌های فناوری نیز پتانسیل موجود را شناسایی کرده و زمان و پول خود را بر روی توسعه‌ی متاورس سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در ادامه، تصور تعدادی از شرکت‌های بزرگ از ادغام محصولات و خدمات خودشان با متاورس ذکر شده است.

مایکروسافت / Microsoft

همه‌گیری کرونا به ما آموخت که کار از خانه نه‌تنها ممکن است، بلکه کارآمد نیز هست، زیرا بسیاری از کارمندان عاشق راحتی و انعطاف‌پذیری کار از راه دور هستند. دیگر کسی برای رفتن به محل کار یا برگشتن به خانه عجله نخواهد کرد، بنابراین جای تعجبی نیست که شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت در حال درک آن احتمالاتی هستند که متاورس می‌تواند کار از راه دور را آسان‌تر کند.

مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که آواتارهای سه بعدی و فضاهای کاری دیجیتالی فراگیر را به تیم‌های مایکروسافت اضافه می‌کند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که «نسخه شبیه‌سازی شده» (digital twins) دفاتر فیزیکی خود را برای دسترسی کارمندان از راه دور خود بسازند. این قابلیت توسط مایکروسافت مش (Microsoft Mesh) ارائه خواهد شد، یک ابزار همکاری مجازی که از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ایجاد فضاهای دیجیتالی استفاده می‌کند و انتظار می‌رود که در سال 2022 در دسترس باشد. یک برنامه‌ی جدید به نام مایکروسافت لوپ (Microsoft Loop) به کارمندان از راه دور اجازه می‌دهد تا به راحتی اسناد و منابع را از طریق یک منوی همکاری دیجیتال جابجا کرده، همگام‌سازی کرده و به اشتراک بگذارند.

همچنین مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد محصولات بازی خود را نیز در فضای متاورس گسترش دهد و احتمالاً در آینده بازی‌های ایکس‌باکس را وارد دنیای سه بعدی کند.

مایکروسافت مش (Microsoft Mesh)

مایکروسافت مش (Microsoft Mesh)

زوم / Zoom

پلتفرم کنفرانس ویدیویی زوم نیز نشان داده است که در آینده نقش مهمی در محیط‌های کاری دیجیتالی در متاورس دارد. اریک یوان (Eric Yuan) مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه‌ی اخیر خود اشاره کرده است که به نظر او هنوز چند سال دیگر با محقق شدن این امر فاصله دارند.

آمازون / Amazon

با توجه به سهم بازار عظیم آمازون در تجارت الکترونیک، سرگرمی‌های دیجیتالی و رایانش ابری، به احتمال زیاد این شرکت نیز چگونگی خرید کردن و مصرف رسانه‌ای آمازون در متاورس را بررسی کرده و در نظر خواهد داشت. اما تا کنون هیچ بیانیه‌ای در این مورد منتشر نکرده است.

روبلاکس / Roblox

پلتفرم بازی آنلاین روبلاکس به شدت درگیر فضای متاورس است. ممکن است شما در مورد روبلاکس چیزی نشنیده باشید، اما به احتمال زیاد فرزندان شما شنیده‌اند. روبلاکس یک پلتفرم مجازی ایجاد کرد که در آن، کاربران می‌توانند بازی‌های خودشان را بسازند. در عین حالی که بازی‌ها رایگان است، اما کاربران می‌توانند با استفاده از یک ارز مجازی به نام روباکس (Rubux) اقدام به خرید افزونه‌های بازی کنند؛ و شرکت سود سرشاری از آن کسب می‌کند.

اساساً روبلاکس پیش‌ازاین پلتفرمی ایجاد کرده است که کاربران می‌توانند در آن متاورس خود را ایجاد کنند و ثابت کرده است که می‌تواند سودآور باشد، بنابراین می‌توان روبلاکس را یک نقش‌آفرین اصلی در این فضا دانست.

اپیک گیمز / Epic Games

شرکت سرگرمی اپیک گیمز و سازنده بازی فورتنایت (Fortnite) نیز پتانسیل عظیمی را در متاورس می‌بیند. در آوریل 2021، این شرکت یک دوره سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری، از جمله سرمایه‌گذاری از سوی شرکت سونی گروپ (Sony Group Corporation)، را برای تحقق بخشیدن به چشم‌انداز خود از متاورس اعلام کرد.

نایکی / Nike

چرا یک شرکت تولید کننده کفش کتانی باید بخواهد به متاورس بپیوندد؟ غول پوشاک ورزشی نایکی به روزهایی فکر می‌کند که کاربران ممکن است بخواهند محصولات مجازی مانند لباس‌های نایکی را برای آواتار خود خریداری کنند. اگر شما و دوستانتان در حال بسکتبال بازی کردن هستید، می‌خواهید در حین انجام این کار زیبا به نظر برسید. نایکی چندین درخواست ثبت علامت تجاری برای فروش محصولات مجازی با لوگو و برند خود ارائه کرده است.

با این حال، این امر سؤال بزرگتری را مطرح می‌کند که در متاورس علامت تجاری و کالاهای تقلبی چگونه تحت نظارت قرار خواهند گرفت. نایکی قبل از تحقق متاورس اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از خود انجام می‌دهد.

چه کسی متاورس را کنترل می‌کند؟

وقتی نوبت به بحث مقررات بین‌المللی فناوری در مفهوم متاورس می‌رسد، با سؤالات بیشتری نسبت به پاسخ‌ها مواجه می‌شویم. در دنیای مجازی، نهاد ناظر بر متاورس چه کسی است؟ شرکت‌ها چگونه از حریم خصوصی، تشخیص چهره و داده‌های شخصی کاربران متاورس محافظت خواهند کرد؟

شرکت متا به این موضوع در نطق اصلی خود اشاره کرده است که چگونه چشم‌انداز متاورس خود شامل تدابیری برای ایمنی کاربر و حتی جلوگیری از سرقت هویت آواتار است، اما در مورد چگونگی کنترل آن و اینکه مسئولیت آن بر عهده‌ی کیست و نهاد ناظر بر آن چه کسی است تا حریم خصوصی کاربر را حفظ و از او محافظت کند، اطلاعات کمی وجود دارد.

با وجود نگرانی‌های کاملاً موجه در رابطه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی امروزه، از اثرات مضر بر سلامت روانی کودکان گرفته تا اشتراک‌گذاری اطلاعات نادرست در مورد واکسن، تصور اینکه چگونه متاورس می‌تواند طیف جدیدی از مسائل جدی که ما هنوز به آنها فکر هم نکرده‌ایم را آشکار کند، دشوار نیست.

در نوامبر سال 2021، شرکت متا از چندین همکاری مشترک دولتی و غیرانتفاعی خبر داد، از جمله مرکز صلح و نوآوری پیرس در اسرائیل، که در مورد چگونگی ساخت متاورس مسئولانه همکاری خواهند کرد.

چگونه به متاورس دسترسی پیدا می‌کنید؟

آماده‌ی پرش به این دنیای جدید هیجان‌انگیز هستید؟ کجا با این عجله – همان طور که زاکربرگ تصور کرده است، هنوز سال‌ها تا محقق شدن آن فاصله وجود دارد. براساس برآوردهای او، بسیاری از محصولات متاورس که شرکت متا بر روی آنها کار می‌کند، حداقل برای 10 تا 15 سال آینده آماده نخواهند شد. اما وقتی (یا اگر) متاورس واقعیت پیدا کند، چگونه به آن دسترسی خواهیم داشت؟

سخت‌افزار نقش بزرگی در دسترسی به متاورس ایفا می‌کند، زیرا کاربران باید هدست واقعیت مجازی خود را خریداری کنند تا آنها را از اتاق نشیمن به دنیای متاورس خودشان منتقل کند. در حالی که فیسبوک در حال حاضر هدست Oculus خودش را دارد و از ورود هدست جدیدتر برای سال 2022 خبر داده است، تعدادی شرکت‌های دیگر همچون سامسوینگ و اچ.پی نیز وجود دارند که هدست‌های واقعیت مجازی خود را عرضه می‌کنند.

کاربران هر زمان که بخواهند از طریق اتصال اینترنتی وارد متاورس شوند، بر روی هدست خود ضربه می‌زنند، اما احتمالاً برای کسانی که کیت هدست گران قیمتی نداشته باشند، روش‌های کمتری برای استفاده از متاورس وجود خواهد داشت.

هنگامی که در متاورس قرار گرفتید، توسط آواتار خودتان که شخصاً آن را طراحی کرده و ساخته‌اید، نشان داده می‌شوید. کاربران می‌توانند نسخه‌ی مجازی خود را به هر شکل ممکن شخصی‌سازی کنند، از جمله انتخاب قد، وزن، رنگ پوست، فرم بدن و حتی موی صورت. مطمئناً فرصت‌های خرید زیادی نیز وجود خواهد داشت که به کاربران اجازه می‌دهد تا لباس و لوازم جانبی را برای آواتار خود خریداری کنند.

در فرآیند ورود به سیستم متاورس، اقدامات امنیتی باید بسیار مهم باشد و اطمینان حاصل شود که شخص واقعی به حساب متاورس خودش وارد می‌شود. این می‌تواند شامل اقداماتی مانند رمز عبور، تشخیص شبکیه چشم یا احراز هویت دو عاملی باشد.

متاورس چگونه روش زندگی کردن ما را تغییر خواهد داد؟

زاکربرگ چنین توضیح می‌دهد که: «در این آینده، شما می‌توانید به عنوان یک هولوگرام بدون رفت‌وآمد به دفتر کار خود تله‌پورت کنید، با دوستان خود در یک کنسرت شرکت کنید، یا به اتاق نشیمن والدین خود بروید تا به آنها رسیدگی کنید. به این فکر کنید که امروز چه چیزهای فیزیکی دارید که در آینده فقط می‌توانند هولوگرام باشند. تلویزیون شما، راه‌اندازی و کارکردن با مانیتورهای متعدد، بازی‌های مختلف و بسیاری موارد دیگر. به جای چیزهای فیزیکی که در کارخانه‌ها مونتاژ می‌شوند، هولوگرام‌هایی دارید که توسط سازندگان در سراسر جهان طراحی شده‌اند.»

با این حال، آیا متاورس به یک آرمان‌شهر دیجیتالی تبدیل خواهد شد که در آن می‌توانیم فوراً با دوستانی از سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم، به تماشای کنسرت برویم و بازی کنیم؟ یا، این احتمال وجود دارد که این پلتفرم هرگز به آن حد نصاب کافی دست نیابد؟

اگر اصلاً متاورس بتواند روش زندگی ما را تغییر دهد، هنوز خیلی زود است که در مورد چگونگی این کار چیزی بدانیم. ممکن است که گفت‌وگوهای اجتماعی با دوستان فراگیرتر شود و علاقه‌مندان به بازی قطعاً از امکانات متاورس لذت خواهند برد. تصور کنید که با تمام دوستان خود وارد بازی موردعلاقه‌ی خود می‌شوید و نه‌تنها در سطح دو بعدی بازی می‌کنید، بلکه در واقع خود را وارد دنیای بازی کرده‌اید.

ظاهراً روش‌های بی‌نهایتی را می‌توان تصور کرد که چگونه متاورس می‌تواند روش معاشرت، آرامش یافتن یا حتی قرارهای ملاقات ما را متحول کند. با این حال، همه مشتاق اجتماعی شدن دیجیتالی نیستند. و اگرچه متاورس به‌خودی‌خود رایگان خواهد بود، اما سخت‌افزار گران‌قیمت موردنیاز برای غوطه‌ور شدن در دنیای متاورس می‌تواند مانعی برای ورود به آن باشد.

در این بین، موضوع مهم رابطه انسانی نیز وجود دارد. چه در حال معاشرت باشیم و چه در حال کار کردن، تنهایی یک احساس واقعی و قوی است که میلیون‌ها نفر آن را در طول این دو سال اخیر همه‌گیری کرونا آن را احساس کرده‌اند. آیا خوردن یک قهوه در متاورس هرگز می‌تواند جایگزین ملاقات حضوری با دوستان در یک کافه شود و با آن رقابت کند؟ متاورس نمی‌تواند پاسخگوی تنهایی و انزوا باشد، زیرا هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین یک در آغوش گرفتن، دست کسی را فشردن یا یک لبخند زدن واقعی شود.

متاورس چگونه روش کار کردن ما را تغییر خواهد داد؟

اگر همه‌گیری کرونا یک چیز را ثابت کرده باشد، این است که کارمندان دیگر با شغل اداری از ساعت 9 صبح تا 5 عصر و رفت‌وآمدهای بی‌پایان موافق نیستند. کارمندان بیشتر و بیشتری از کار از راه دور استقبال می‌کنند و به دنبال شرکت‌هایی هستند که اجازه‌ی کار از خانه را می‌دهند، یا مسیر شغلی سنتی خود را برای فرصت‌های فریلنسری یا کارآفرینانه رها می‌کنند.

وقتی بخواهید که بتوانید از هر نقطه‌ای در دنیا کار کنید، متاورس از نظر تئوری می‌تواند یک تغییر دهنده‌ی بازی در روش به هم متصل کردن ما برای اهداف تجاری، به‌ویژه در سطح جهانی باشد. از فضاهای اداری مجازی گرفته تا کنفرانس‌ها، کارهای زیادی را می‌توان به جای حضوری به صورت آنلاین انجام داد. متاورس می‌تواند جلسات تیمی خسته کننده را از دو بعدی به سه بعدی تبدیل کند و به شما این امکان را می‌دهد که خود را در دفتر مجازی خودتان قرار داده و احساس کنید که واقعاً در آنجا و در کنار همکاران خود نشسته‌اید.

اگر متاورس بتواند با نرم‌افزار و تکنولوژی اداری فعلی ما یکپارچه شود، می‌توانید به راحتی یک پاورپوینت که به صورت آنلاین ساخته‌اید را برای همکاران خود در اتاق هیئت مدیره‌ی متاورس خودتان باز کرده و ارائه دهید. یا فایلی را به آواتار یک همکار تحویل دهید تا بتواند در زمان مناسب آن را در خانه دانلود کند.

کارمندان می‌توانند از خانه کار کنند، رفت‌وآمد را حذف کنند و زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانند. به راحتی می‌توان درک کرد که چقدر می‌تواند جذاب باشد، اما آیا شرکت‌ها آماده هستند که فضاهای پارتیشن‌بندی شده‌ی دفاتر کار خود را برای همیشه از دست بدهند؟ علیرغم مزایای کار از راه دور برای روحیه کارمندان و حفظ آنها، بسیاری از کسب‌وکارها همچنان نگرانی‌هایی در مورد بهره‌وری و نظارت بر زمان حضور کارمندان دارند.

HTC Vive Sync یک پلتفرم کنفرانس واقعیت مجازی

HTC Vive Sync یک پلتفرم کنفرانس واقعیت مجازی

از منظر تجاری، متاورس به احتمال زیاد فرصت‌های خرید جدیدی را برای شما امکانپذیر خواهد ساخت. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند فروشگاهی را در متاورس راه‌اندازی کنند، تولید کنندگان محتوا یک پلتفرم جدید برای به اشتراک‌گذاری محتوا و ویدیو خواهند داشت، و روش آنلاین خریدکردن ما می‌تواند تغییر کند و به شما این امکان را بدهد که وارد یک بوتیک لباس در متاورس شوید، لباس‌های جدید را جست‌وجو و انتخاب کرده، و سپس محصولات فیزیکی را به خانه‌ی خودتان ارسال کنید.

خریدهای بازی و سرگرمی احتمالاً در متاورس نیز نقشی خواهند داشت، زیرا خریدهای درون بازی مانند لوازم جانبی کاراکتر یا جان اضافی تنها چند راه برای کسب درآمد شرکت‌های بازی در متاورس است.

در مورد تبلیغات دیجیتال چطور؟ بله، قرار دادن تبلیغات تقریباً می‌تواند در همه جا امکانپذیر باشد، با کسب‌وکارهایی که به طور خاص کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند متاورس راه‌اندازی می‌کنند، درست همان طور که در حال حاضر به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم. آیا در آینده کاربران برای ورود به نسخه‌ی بدون آگهی متاورس باید حق اشتراک پرداخت کنند؟ هر چیزی ممکن است.

اگر متاورس حرکت خود را شروع کند، می‌تواند همکاری در محل کار را مؤثرتر، سریع‌ترو سازنده‌تر کند.

در مرحله‌ی بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

علیرغم تمام تبلیغات اخیر پیرامون متاورس و مشارکت شرکت متا، وضعیت در حال حاضر ملغمه‌ای از عجله کن وگرنه دیر میرسی و انتظار کشیدن است. واضح است که شرکت‌ها پتانسیل عظیمی را در متاورس می‌بینند و تمایل دارند که زمان و پول خود را برای تحقق بخشیدن آن سرمایه‌گذاری کنند.

بسیاری از مردم از گزینه‌های همکاری و ارتباطات جدیدی که متاورس ایجاد می‌کند هیجان‌زده هستند، اما هنوز باید مقدار زیادی کار در این فضا انجام شود تا به آن نقطه‌ای برسیم که متاورس به فضایی مؤثر تبدیل شود تا بتوانیم در آن زندگی، بازی و کار کنیم.

زیرساخت‌های متاورس، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، و حاکمیت بین‌المللی، تنها تعدادی از موضوعاتی هستند که کسب‌وکارها و دولت‌ها در حال بحث در مورد آنها هستند.

با این حال، فناوری با چنان سرعتی پیش می‌رود که متاورس می‌تواند قبل از اینکه متوجه شویم اینجا باشد. اما آیا جهان برای پذیرش آن آماده خواهد بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهرزومهبلاگارتباط با من