سئو چیست؟

سئو چیست

کلمه SEO مخفف «Search Engine Optimization» به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است، و به فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب‌سایت از طریق موتورهای جستجو گفته می‌شود. سئو به‌جای ترافیک مستقیم یا ترافیک پولی، ترافیک رایگان (سرچ «طبیعی» یا «ارگانیک») را هدف قرار می‌دهد.

هدف سئو بهبود موقعیت وب‌سایت شما در نتایج جستجوی اینترنتی است. به یاد داشته باشید هر چه وب‌سایتتان به قسمت بالاتری از صفحه سرچ برسد، افراد بیشتری از آن بازدید خواهند کرد؛ به همین خاطر این روزها سئو به جزء جدایی ناپذیری از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است.

سئو (SEO) فعالیت‌های مختلفی را شامل می‌شود، مانند:

  • شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع، که قدرت بالایی برای جذب ترافیک وب‌سایت دارند.
  • ایجاد محتوای مفید و باکیفیت و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
  • قرار دادن لینک‌های مرتبط از سایت‌های پرطرفدار
  • اندازه‌گیری نتایج

 

تفاوت بین جستجوی پولی و ارگانیک

در آغاز کار باید جستجوی ارگانیک و هماهنگ با قوانین SEO را با جستجوی پولی مقایسه کنید. پنج تفاوت اصلی وجود دارد:

۱) موقعیت

نتایج جستجوی پولی در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند و نتایج ارگانیک در زیر آن‌ها جای می‌گیرند.

۲) بازگشت سرمایه (Return On Investme)

از جمله مزایای سرچ‌ پولی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) به‌مراتب آسان‌تر است.
  • گوگل داده‌های بیشتری را در مورد کلمات کلیدی به شما ارائه می‌دهد.
  • می‌توانید داده‌ها را در Google Analytics جمع‌آوری کنید.

با این‌ حال بازگشت سرمایه در این استراتژی ممکن است به تدریج راکد شود یا کاهش یابد. با استفاده از جستجوی ارگانیک، اگرچه کار اندازه گیری ROI کمی دشوارتر است، اما با گذر زمان بهبود می‌یابد و در درازمدت، می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار پرسودی را به ارمغان آورد.

 

۳) پرداخت

همانطور که از نام سرچ پولی مشخص است، به ازای هر کلیکی که کاربر روی تبلیغتان می‌کند، مبلغی را می‌پردازید (Pay Per Click).

در واقع به‌جای تکیه بر ترافیک ارگانیک خود وب‌سایت، با گوگل قرارداد می‌بندید تا هر زمان که کاربری کلمات کلیدی مرتبط با شما را سرچ کرد، آگهی وب‌سایتتان به او نمایش داده شود.

ترافیک حاصل از جستجوی ارگانیک رایگان است؛ اگرچه باید روی منابع و زمان خود سرمایه‌گذاری کنید.

 

۴) زمان

تفاوت کلیدی دیگر بین جستجوی پولی و ارگانیک، زمان است. در سرچ پولی، به نتایج فوری نزدیک‌تر می‌شوید و تمام این فرآیند گاهی اوقات فقط چند دقیقه طول می‌کشد. درحالی که با ترافیک ارگانیک، رسیدن به نتایج سریع ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان ببرد. بنابراین باید استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت را با جستجوی ارگانیک انجام دهید.

 

۵) سهم ترافیک

تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد جستجوگران روی نتایج سرچ پولی، و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها روی نتایج سئو کلیک می‌کنند. بنابراین سهم عمده کلیک‌ها در واقع مربوط به نتایج ارگانیک است.

 

شباهت‌های بین جستجوی پولی و ارگانیک

سرچ پولی و ارگانیک شباهت‌هایی هم دارند:

 

۱) تحقیق در مورد کلمات کلیدی

برای هر دو نوع سرچ پولی و ارگانیک، از یک موتور جستجو استفاده می‌شود و هر دو نیاز دارند که کاربر یکسری کلیدواژه را به‌کار ببرد. بنابراین هم برای سرچ‌ ارگانیک و هم برای سرچ پولی باید کلمات کلیدی را پس تحقیق و بررسی دقیق انتخاب کنید.

 

۲) صفحات فرود (landing pages)

هر دو نوع جستجو به طراحی صفحات فرود احتیاج دارند و برای سئو کردن محتوا، صفحه فرود باید به وب سایت شما متصل باشد.

برای ایجاد صفحه فرودِ سرچ پولی، می‌توانید از همان صفحه فرود سرچ ارگانیک استفاده کنید، یا این که در خارج از وب‌سایت یک صفحه کاملا مستقل و مجزا بسازید.

 

۳) ترافیک

«ایجاد ترافیک» هدف اصلی جستجوی پولی و ارگانیک است. در هر دو نوع این سرچ‌ها، میزان ترافیک بیش از هرچیزی به ذهنیت کاربر بستگی دارد.

وقتی کاربری از گوگل سوال می‌پرسد یا در زمینه‌ای دنبال اطلاعات می‌گردد، در واقع خواسته‌ای مشخص دارد؛ در نتیجه به محض یافتن داده‌های مورد نیازش در لیست نتایج، وارد سایتی می‌شود که به این ذهنیت نزدیک‌تر است و اقدامی قابل اندازه‌گیری مثل کلیک انجام می‌دهد.

 

سه حوزه اصلی سئو (SEO)

به‌عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، باید بدانید چگونه می‌توانید از طریق موتورهای جستجو محتوای تولیدی برند، وب‌سایت یا کسب‌وکار خود را به‌دست مخاطبانشان برسانید. درک سیر تکاملی سئو، اهمیت، و اصول آن مهارتی است که شما را در صدر رقابت نگه می‌دارد. جزئیات کوچک سئو به‌سرعت و پابه‌پای پیشرفت‌های فناوری تغییر می‌کنند، اما اصول کلیدی آن اغلب ثابت می‌مانند.

می‌توانیم سئو را به سه مؤلفه یا ستون اصلی تقسیم کنیم که باید با آن‌ها آشنا باشید.

 

بهینه‌سازی فنی «Technical optimization»

بهینه‌سازی فنی به سیر تکاملی فرآیند‌ها و عملکردهایی در سایت می‌گوییم که باعث بهبود سئو می‌شوند؛ اما به خود محتوا مربوط نیستند و اغلب در پشت صحنه اتفاق می‌افتند.

 

بهینه‌سازی روی صفحه «On-Page Optimization»

بهینه‌سازی روی صفحه یعنی مطالب هر صفحه از وب‌سایت کاملا مرتبط با نیازهای محتوایی مخاطبان باشند و هر کدام به‌صورت مستقل بتوانند برای کاربران تجربه‌ای عالی را رقم بزنند.‌ مهم‌ترین گام در سئو، هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب است. می‌توانید خودتان در مورد این کلمات تحقیق کنید یا آن را به یک سیستم مدیریت محتوا بسپارید. نمونه‌های رایج سیستم‌های مدیریت محتوا عبارتند از:

 

بهینه سازی خارج از صفحه ‌«Off-Page Optimization»

بهینه‌سازی خارج از صفحه، از فرآیند‌های اصلی سئو، و به معنای افرایش رتبه‌ وب‌سایت در موتورهای جستجو، از طریق فعالیت‌های بیرونی است. بخش عمده بهینه‌سازی خارج از صفحه به بک‌لینک‌ها مربوط می‌شود که شهرت سایت را افزایش می‌دهند.

 

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

کاربرانی که در فضای اینترنت به‌دنبال پاسخ سوالاتشان می‌گردند از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. هوش مصنوعیِ این موتورها برای یافتن صفحات وب و تصمیم‌گیری در مورد رتبه‌بندی هر کدام از کلمات کلیدی، به یکسری الگوریتم‌هایی متکی است که به‌وسیله برنامه‌های رایانه‌ای طراحی می‌شوند.

موتورهای جستجو به‌کمک این الگوریتم‌ها کار سرچ و کشف سرنخ‌های مورد نیاز کاربران را انجام می‌دهند و نتایج دقیقی را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

عملکرد این موتورها از سه مرحله تشکیل شده است:

  1. crawling یا خزیدن: این نامی است که برای مرحله کشف کلیدواژه‌ها انتخاب شده است.
  2. indexing یا نمایه‌سازی که مرحله بایگانی کردن اطلاعات است.
  3. ranking یا رتبه‌بندی که مرحله بازیابی است و براساس تطابق محتوا با اصول سئو، جایگاه سایت در لیست نتایج را مشخص می‌کند.

 

مرحله اول: crawling یا خزیدن

کشف سرنخ‌ها اولین قدم است. موتورهای جستجو خزنده‌های وب را برای یافتن صفحات جدید، و ثبت اطلاعات در مورد آن‌ها به کار می‌گیرند. ممکن است این خزنده‌ها را با نام «عنکبوت» یا «ربات» هم بشناسید. هدف عنکبوت‌ها کشف صفحات وب جدید و همچنین بررسی دوره‌ای محتوای صفحاتی است که قبلا به آن‌ها سر زده‌اند تا سیر تغییرات و به‌روزرسانی‌شان را ارزیابی کنند.

موتورهای جستجو با دنبال کردن پیوندهایی که قبلا کشف کرده‌اند، صفحات وب را می‌پیمایند. بنابراین اگر لینک یکی از پست‌های جدید وبلاگتان را در «home page» وب‌سایت قرار دهید، موتور جستجو پس از بررسی صفحه اصلی ممکن است سراغ پیوند مربوط به آن پست هم برود.

 

مرحله دوم: indexing یا نمایه‌سازی

دومین گام نمایه‌سازی نام دارد که در واقع شاخص تعیین‌کننده مرحله نهایی، یعنی رتبه‌بندی است. طی این مرحله موتور جستجو در رابطه با استفاده کردن از محتوا، یا کنار گذاشتن آن تصمیم‌ می‌گیرد. اگر پس از پیمایش، کیفیت یک صفحه وب و هماهنگی‌اش با اصول سئو تایید شود، به فهرست موارد برتر راه می‌یابد. نمایه‌سازی در واقع بایگانی کردن یک صفحه وب یا بخشی از محتوای آن است؛ محتواهای مورد تایید در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند و قابل بازیابی هستند. اکثر صفحات وب که محتوای منحصر به‌فرد و ارزشمند ارائه می‌دهند در فهرست حضور می‌یابند.

یک صفحه وب ممکن است نتواند در فهرست نمایه‌ها حضور یابد اگر:

  • محتوای آن تکراری در نظر گرفته شود.
  • محتوای آن کم ارزش یا هرزنامه در نظر گرفته شود.
  • قابل پیمایش نباشد.
  • صفحه یا دامنه پیوندهای ورودی نداشته باشد.

 

مرحله سوم: Ranking یا رتبه‌بندی

رتبه‌بندی مهم‌ترین فرآیندی است که موتور جستجو پس از تکمیل پیمایش و نمایه‌سازی انجام می‌دهد. بنابراین پس از این که سایتتان پیمایش و بایگانی شد، در رتبه‌بندی‌ها قرار خواهید گرفت. بیش از ۲۰۰ سیگنال رتبه‌بندی وجود دارد که هر موتور جستجو برای مرتب‌سازی و رتبه‌بندی محتوا از آن‌ها استفاده می‌کند، و همه آنها زیرمجموعه سه پایه اصلی سئو هستند: بهینه‌سازی فنی، بهینه‌سازی درون صفحه و بهینه‌سازی خارج از صفحه.

چند نمونه از سیگنال‌هایی که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی صفحات وب استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • حضور کلمه کلیدی در تگ عنوان: استفاده از کلمه کلیدی یا مترادف آن در صفحه و در تگ عنوان، یک امتیاز مثبت به شمار می‌رود.
  • سرعت بارگذاری صفحه وب: اگر صفحه وب به‌سرعت بارگیری شود و با موبایل سازگاری داشته باشد، امتیاز مثبت دوم را هم به دست می‌آورد.
  • شهرت وب‌سایت: اگر صفحه وب و وب‌سایت برای موضوع مورد جستجو معتبر در نظر گرفته شوند، در رتبه‌بندی سئو تاثیر ویژه‌ای دارد.

 

نتایج مرتب‌سازی و رتبه‌بندی از نظر اصول سئو

الگوریتم اصلی سرچ گوگل، مرغ مگس‌خوار نامیده می‌شود و مسئول تصمیم‌گیری در مورد نحوه مرتب‌سازی و رتبه‌بندی نتایج موتور جستجو است. گوگل همچنین یک الگوریتم فرعی به نام RankBrain دارد که در واقع به موتور جستجو در یادگیری کمک می‌کند. اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را ببیند که با آن آشنا نیست، به‌کمک هوش مصنوعی آن را به تاریخچه سرچ‌های مشابه پیوند می‌دهد تا بهتر درک شود.

الگوریتم RankBrain این امکان را به گوگل می‌دهد تا با تبدیل کلمات کلیدی به موضوعات و مفاهیم شناخته‌شده، معنی انواع پرسش‌ها را بفهمد؛ بنابراین حتی زمانی که کاربری موردی غیرعادی را سرچ می‌کند، می‌تواند نتایج نزدیک به آن را در موتور جستجو ارائه دهد.

از نظر این الگوریتم، وب‌سایت‌هایی که در جلب رضایت کاربران موفق عمل می‌کنند، نسبت به وب‌سایت‌هایی که علی‌رغم بهینه‌سازی کلمات کلیدی نتوانسته‌اند به قدر کافی بازخورد مثبت بگیرند، رتبه بالاتری دارند.

 

رسیدن به بالاترین امتیاز در RankBrain

یکی از استراتژی‌های حرفه‌ای سئو این است که وب‌سایت خود را با هدف بهبود تجربه و رضایت کاربر بهینه‌سازی کنید و صرفا به‌دنبال افزایش چگالی کلیدواژه‌ها نباشید. در ادامه سه روش موثر را برایتان آماده کرده‌ایم که کمک می‌کنند بیشترین بهره را از فاکتور رتبه‌بندی RankBrain ببرید.

 

  • بار سئو را روی کلیدواژه‌های متوسط متمرکز کنید. (کلمات کلیدی که از دو تا سه کلمه تشکیل شده‌اند.)

 

  • عناوین و توضیحات صفحه را براساس استانداردهای بهبود نرخ کلیک بهینه‌سازی کنید تا کاربران حین جستجو سریع‌تر جذب سرنخ‌هایتان شوند.

نرخ کلیک (click-through rate) درصد افرادی را نشان می‌دهد که عناوین و تیترهای محتوای شما را در گوگل می‌بینند و سپس به وب‌سایتتان مراجعه می‌کنند.

 

  • بهینه‌سازی محتوا را به شکلی انجام دهید که dwell time (مدت زمانی که افراد در صفحه می‌مانند) را بالا ببرد، و نرخ پرش یا bounce rate (درصد بازدیدکنندگانی که تنها پس از مشاهده یک صفحه وب‌سایت را ترک می‌کنند) را کم کند.

 

سه فاکتور برتر رتبه‌بندی گوگل را همیشه در ذهن داشته باشید:

«پیوندها (Links)، محتوا و RankBrain»

 

 

تعیین اهداف سئو

تعیین اهداف بخش مهمی از هر استراتژی سئو به شمار می‌رود. باید مشخص کنید که با پیاده‌سازی اصول سئو قصد دارید به چه دستاوردهایی برسید، و آن‌ها را با اهداف کلی کسب‌وکار خود هماهنگ کنید. در این‌صورت می‌توانید:

سهام‌داران کلیدی را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق کنید.

در تدوین استراتژی‌های سئو به شما کمک می‌کنند.

و تضمین‌کننده برآورده شدن اهدافتان هستند.

 

برای تعیین اهداف سئو چه فاکتورهایی را باید اندازه‌ بگیریم؟

تعیین اهداف ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما اندازه‌گیری یکسری از معیارهای مشخص می‌تواند کمک کند با گذر زمان به سرعتِ پیشرفت چشمگیری در زمینه سئو برسید.

چه معیارهایی را باید اندازه بگیرید؟

  • کلمات کلیدی
  • ترافیک
  • سهم بازاری یا Market share*
  • آگاهی مشتریان از برند (Awareness)
  • تولید سرنخ
  • اعتبار برند
  • تجارت الکترونیک یا e commerce**

 

*نسبت فروش محصول تولیدشده از سوی یک برند مشخص، به کل فروش آن محصول در بازار

**به سفارش کالا و پرداخت هزینه از طریق تمامی شبکه‌های رایانه‌ای مثل پلتفرم‌های اینترنتی و حتی اتوماسیون داخلی فروشگاه‌ها گفته می‌شود.

 

نمونه‌هایی از اهداف سئو

«انتقال ۵۰ درصد از ۲۰ کلمه کلیدی برتر وب‌سایت به صفحه اول گوگل در عرض ۹ ماه»

این هدف بر رتبه‌بندی کلمات کلیدی تمرکز دارد.

«ترافیک ارگانیک سالانه خود را طی سه ماهه سوم به اندازه ۲۰ درصد و طی سه ماهه چهارم ۲۵ درصد بهبود ببخشید.»

این هدف بر افزایش ترافیک وب‌سایت ارگانیک متمرکز است.

«در سال مالی آینده، سهم بازاری سئو را از ۳٪ به ۵٪ افزایش دهید.»

این هدف بر افزایش Market share متمرکز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهرزومهبلاگارتباط با من