صفر تا صد درآمد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ

درآمد دیجیتال مارکتینگ

در این یادداشت به‌روزترین اطلاعات در رابطه با درآمد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. اگر درصدد انتخاب شغل بازاریابی آنلاین به عنوان حرفه اصلی‌تان هستید، یا اگر صرفا دوست دارید بفهمید در صنعت دیجیتال مارکتینگ چه حجم پولی در جریان است، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در ابتدا بهتر است با کاری که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهند، و مسیر شغلی آن‌ها آشنا شوید.

وظایف و مسیر شغلی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ

یک بازاریاب دیجیتال باتجربه و حرفه‌ای، متخصص تبلیغات و ارتباطات آنلاین است، و از منابع و ابزارهای اینترنتی برای افزایش درآمد شرکت‌ها و توسعه برند استفاده می‌کند. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ وظایفی مانند طراحی آگهی‌های تبلیغاتی ویدیویی، اجرای استراتژی‌های بازاریابی محتوا، نظارت حرفه‌ای بر تیم روابط عمومی در اموری مثل تدوین و انتشار بیانیه‌های مطبوعاتی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، طراحی و مدیریت وب‌سایت و صفحه فرود (landing page) را برعهده دارند.

این افراد در هر تیم، مسئول اجرای برنامه‌هایی به شرح زیر هستند:

  • طراحی و مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ
  • بررسی نتایج، و آنالیز میزان موفقیت کمپین‌ها بر اساس شاخص‌های علمی
  • تدوین استراتژی‌های بازاریابی محتوایی، بک لینک و روابط عمومی
  • یادگیری اصول علمی دیجیتال مارکتینگ مانند تبلیغات نمایشی آنلاین و سیستم‌های ردیابی داده‌ها
  • به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی در جهت بازاریابی برای گروه مخاطبان هدف

مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ معمولا به این صورت است:

۱) کارشناس تازه‌کار

۲) متخصص دیجیتال مارکتینگ

۳) مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ

درآمد دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۱

میانگین دستمزد متخصصان بازاریابی دیجیتال در کشورهای توسعه‌یافته، بین ۴۰ تا ۹۷ هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود. البته بدیهی است که همه رده‌های شغلی این حرفه حقوق یکسانی دریافت نمی‌کنند. افرادی که با انواع مهارت‌های بازاریابی آشنا هستند و در «جایگاه مدیر تیم» مشغولند، بیش از متخصصان معمولی درآمد دارند.

حقوق هر عنوان شغلی عبارت است از:

  • کارشناس تازه‌کار: ۴۰ هزار دلار در سال
  • متخصص دیجیتال مارکتینگ (دارای ۵ تا ۹ سال تجربه): ۵۵ هزار دلار در سال
  • مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ (بیش از ۱۰ سال تجربه): ۹۷ هزار دلار در سال
  • کارشناس فریلنسر بازاریابی دیجیتال (نرخ ساعتی): بین ۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ساعت

حقوق دیجیتال مارکتینگ طی ۵ سال گذشته

چه عواملی بر حقوق دیجیتال مارکتینگ تأثیر می‌گذارد؟

عوامل زیر بر میزان درآمدی که می‌توانید از کار کردن به عنوان یک کارشناس بازاریابی آنلاین به دست آورید تاثیر می‌گذارند:

درآمد دیجیتال مارکتینگ

تجربه

تجربه در درآمدی که از شغلتان به دست می‌آورید، نقش چشمگیری دارد؛ اما باید توجه کنید که داشتن تجربه بالا در این صنعت، به‌تنهایی تضمین‌کننده حقوق بیشتر نخواهد بود. برخلاف سایر مشاغل بازاریابی، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با زیروبم کانال‌های متنوع بازاریابی آنلاین آشنا باشد.

چندمهارتی بودن (multitasker) برای این حرفه ضروری است و اگر فردی تمام تمرکزش را به یادگیری یکی از زمینه‌ها اختصاص دهد و از سایر مهارت‌ها غافل‌ شود، به موفقیت چندانی دست نمی‌یابد.

به عنوان مثال، اگر در سئو ماهر هستید و طی چند سال تجربه متخصص سئو‌ شده‌اید، حداکثر حقوقی که کمپانی‌ها به شما می‌پردازند، حدود ۶۸ هزار دلار است که به پای میانگین درآمد ۹۰ هزار دلاری کارشناسان چندمهارتی نمی‌رسد. به عبارت دیگر، تجربه بالا زمانی روی درآمد تاثیر می‌گذارد، که تمامی رشته‌های بازاریابی دیجیتال را شامل شود و محدود به یک حوزه خاص نباشد.

مهارت

وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید، کارشناسانی موفق می‌شوند که از مهارت‌های بالایی برخوردارند. در واقع هرچه مهارت‌های دیجیتالی‌تان را گسترش دهید، حقوق بیشتری هم دریافت می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهند تسلط بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، و بازاریابی ایمیلی، بیش از سایر مهارت‌ها در افزایش درآمد موثرند. شرکت‌ها استخدام متخصصانی را در اولویت می‌گذارند که می‌توانند تمامی مراحل چرخه بازاریابی، از تامین ترافیک تا جذب مشتری به محصولات را پیش ببرند و محدود به یک مهارت خاص نیستند.

اعتبار

اکثر متخصصان فاکتور اعتبار و خوش‌نامی را نادیده می‌گیرند، اما داشتن یا نداشتن آن در دستمزد یک کارشناس فریلنسر دیجیتال مارکتینگ تفاوت زیادی به وجود می‌آورد. وقتی از اعتبار و خوش‌نامی صحبت می‌کنیم منظورمان شهرت و برند شخصی شما به عنوان یک کارشناس کاربلد دیجیتال مارکتینگ است.  متخصصانی که در این صنعت شناخته شده و مورد احترامند، هنگام کار برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال، به ازای خدماتشان هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، و یا از پایه حقوقی بالاتری برخوردار می‌شوند.

در ادامه چند نمونه از بهترین‌ راه‌های تبلیغ برند شخصی را برایتان توضیح داده‌ایم:

داشتن وب‌سایت یا وبلاگ شخصی را در دستور کارتان بگذارید.

حتی اگر در شرکتی معتبر مشخص مشغول به‌ کار هستید، باز هم بهتر است یک وبلاگ شخصی فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و آن را با راهنمایی‌ها، توضیح تکنیک‌ها، ترفندها و ارائه مطالعات موردی مربوطه به‌روز کنید و تجربیاتتان را به اشتراک بگذارید.

با افراد تأثیرگذار صنعت بازاریابی آنلاین ارتباط برقرار کنید.

ارتباط با رهبران این صنعت در فیس بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام راهی برای افزایش شهرت و برند شخصی شماست. این مسئله در رزومه فرد به عنوان یک امتیاز ویژه درنظر گرفته می‌شود؛ زیرا هنگامی که دیگر کارشناسان حرفه‌ای شما را «متخصص» بدانند، اثبات توانایی‌هایتان در طول مصاحبه آسان‌تر است.

برای وب‌سایت‌های مطرح و معتبر حوزه دیجیتال مارکتینگ محتوا تولید کنید.

یک کارشناس بازاریابی دیجیتال باید «فعال» باشد و از هر فرصتی برای تبلیغ کار خود بهره ببرد. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، انتشار محتواهایتان در وب‌سایت‌های معتبر است. این وب‌سایت‌ها فرآیند ورودی سفت و سختی دارند و فقط کارشناسان حرفه‌ای را می‌پذیرند. پس انتشار مقالات فرد در چنین پلتفرم‌هایی نشانه توانمندی اوست؛ به علاوه، پایه درآمدی کارشناس را ارتقا می‌دهد.

کشور محل زندگی

بازاریابی دیجیتال قابلیت دورکاری دارد؛ می‌توانید در خانه بنشینید و به مشتریان در هر نقطه از جهان خدمات خود ارائه دهید. با این وجود کشور محل اقامت از جمله عواملی که روی درآمد تاثیر ویژه‌ای می‌گذارد؛ به عنوان مثال کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در ایالات متحده بیش از همکاران خود در کشورهای دیگر دستمزد دریافت می‌کنند. متوسط ​​حقوق یک بازاریاب دیجیتال مشغول به کار در تیم ایده‌پردازی و دارای ۵ سال تجربه، در ایالات متحده به حدود ۷۰ هزار دلار هم می‌رسد؛ در حالی که فردی با مهارت و رزومه یکسان، در هندوستان حداکثر حدود ۱۰ هزار دلار و در برلین حداکثر حدود ۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارد.

داخل هر کشور نیز حقوق‌ کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌تواند متفاوت باشد. درآمد افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کند، معمولا بیشتر از متخصصان ساکن در شهرهای کوچک‌تر یا مناطق روستایی است. مثلا یک بازاریاب آنلاین در سان‌فرانسیسکو در مقایسه با کارمندان یک شرکت واقع در دنور حدود ۳۳٪ درآمد بالاتری دارد.

موقعیت شغلی

همانطور که در ادامه خواهید دید، حقوق هر کارمند بسته به مسئولیت‌های شغلی او افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، یک متخصص دیجیتال مارکتینگ که مسئولیت رهبری تیم را برعهده می‌گیرد، بیشتر از یک متخصص معمولی دریافتی دارد. همچنین افرادی که دانش و تجربه ترکیب بازاریابی سنتی با بازاریابی آنلاین را داشته باشند، میتوانند در هیئت‌های تصمیم‌گیری حضور یافته و به حقوق بالاتری برسند.

توانایی ارائه نتایج

یکی از تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین این است که در نوع دوم، همه چیز قابل اندازه‌گیری است. این یعنی در دیجیتال مارکتینگ تشخیص نرخ سودآوری یک کمپین بازاریابی آنلاین و میزان بازگشت سرمایه به راحتی محاسبه می‌شود. بازاریاب‌هایی که می‌توانند کمپین‌های پرسودتری را راه بیندازند و ارزش پولی واقعی را برای کمپانی به ارمغان بیاورند، نسبت به افرادی که فقط یکسری وظایف روتین را انجام می‌دهند، در اولویت قرار می‌گیرند. جلب کردن توجه‌ها به توانمندی‌ها، استعدادها و داستان‌های موفقیت خودتان کمک می‌کند سریع‌تر استخدام شوید و یا زودتر حقوقتان افزایش یابد.

درآمد کارشناسان تازه‌کار دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ سطح پایه به کسی می‌گوییم که تحصیلات رسمی را پشت سر گذاشته و یک مدرک علمی بازاریابی آنلاین مثلا مدرک کارشناسی‌ارشد و یا گواهی بازاریابی دارد، اما هنوز به شکل جدی وارد بازار کار نشده است. متوسط ​​حقوق چنین فردی حدود 40 هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود. این میزان درآمد جزء کمترین درآمدها در چارت شغلی بازاریابی آنلاین است. اگر تحصیلات حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ را طی نکرده‌اید، بهترین راه برای به دست آوردن یک شغل سطح پایه در این حوزه، شرکت در دوره‌های آموزشی معتبر، و فراگرفتن مهارت‌های لازم است. منظور از دوره مناسب، دوره‌ای است که مفاهیم اولیه و پیشرفته دیجیتال مارکتینگ را به شما می‌آموزد.

در جایگاه یک بازاریاب آنلاین کم‌تجربه، از شما انتظار می‌رود دستیار خوبی برای متخصص ارشد خود باشید، و وظایف زیر را به‌خوبی انجام دهید:

  • بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی (PPC)
  • بهینه‌سازی صفحات وب برای سئو
  • انجام تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی
  • شناسایی موضوعات/کلمات کلیدی هدف در کمپین‌های پیشِ رو
  • انجام وظایف مربوط به بازاریابی ایمیلی
  • کپی‌رایتینگ، مقاله‌نویسی، تغییرات سئو در طراحی وب‌سایت
  • راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع‌رسانی برای ایجاد لینک
  • مدیریت حساب‌های شبکه‌های اجتماعی
  • تدوین گزارش‌های درخواستی مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • تهیه نسخه نوشتاری کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی (PPC) و شبکه‌های اجتماعی
  • هماهنگی امور مربوط به آژانس‌های خارجی یا فریلنسرها

درآمد متخصصان حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ

افرادی با دست‌کم ۵ تا ۹ سال تجربه فعالیت در مشاغل مربوط به دیجیتال مارکتینگ، و دارای تحصیلات عالی در این حوزه را متخصص حرفه‌ای می‌نامیم. میانگین درآمد چنین فردی در سال حدود ۵۵ هزار دلار است.

در ادامه نرخ دریافتی متخصصان دیجیتال مارکتینگ را براساس میزان تجربه تفکیک کرده‌ایم:

  • ۱ تا ۴ سال تجربه، ۴۴ هزار دلار در سال
  • ۵ تا ۹ سال تجربه، ۵۵ هزار دلار در سال
  • ۱۰ تا ۱۹ سال تجربه، ۶۳ هزار دلار در سال

بسته به ساختار شرکت، یک متخصص حرفه‌ای، زیر نظر مدیر تیم بازاریابی آنلاین کار می‌کند و مسئولیت هماهنگی گروهی از بازاریابان جوان را برعهده دارد. برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ و ارتقای درآمدتان، باید بتوانید با استفاده از کانال‌های تبلیغاتی مختلف، یک استراتژی بازاریابی حرفه‌ای را طراحی و پیاده‌سازی کنید.

وظایف معمول یک متخصص بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تیک‌تاک، گوگل و سایر پلتفرم های تبلیغات کلیکی (PPC)
  • همکاری با سایر اعضای تیم (SEOها، متخصصان بازاریابی محتوا و…)
  • تهیه گزارش وضعیت پروژه (برای مشتریان و/یا مدیریت)
  • طراحی و اجرای کمپین‌های سئو
  • تعامل با مشتریان، برآورد و تجزیه و تحلیل نیازها، توقعات و تمایلات آن‌ها
  • تدوین برنامه ویژه و به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در جهت دستیابی به اهداف تجاری شرکت
  • هماهنگی امور و آموزش کارشناسان جوان

درآمد مدیران حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ

مدیریت تیم دیجیتال مارکتینگ یکی از پول‌سازترین مشاغل مربوط به بازاریابی است؛ این افراد در هر سال حدود ۹۰ هزار دلار درآمد دارند.

در ادامه به تفصیل حقوق و دستمزد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ براساس میزان تجربه آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

  • ۱تا ۴ سال تجربه، ۵۹ هزار دلار در سال
  • ۵ تا ۹ سال تجربه، ۷۱ هزار دلار در سال
  • ۱۰ تا ۱۹ سال تجربه، ۹۷ هزار دلار در سال

مدیر دیجیتال مارکتینگ یک متخصص بازاریابی آنلاین‌ با بیش از ۱۰ سال تجربه فعالیت در این حرفه است. این افراد کلیه فعالیت‌های بخش دیجیتال مارکتینگ را هماهنگ می‌کنند، و وظیفه مدیریت تیم کارشناسان و متخصصان را نیز برعهده دارند. برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال، به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها از جمله مهارت‌های تحلیلی، مدیریت پروژه و مهارت‌های رهبری تیم نیازمندید.

مدیر بازاریابی دیجیتال انجام چه کارهایی را برعهده دارد؟

یک مدیر بازاریابی دیجیتال معمولا وظایف زیر را انجام می‌دهد:

  • طراحی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ
  • نظارت بر اجرای کمپین‌های تبلیغاتی
  • مدیریت اعضای تیم بازاریابی دیجیتال
  • تعامل با مدیر بازاریابی و هماهنگی امور تیم خود به عنوان جزء مهمی از برنامه بازاریابی کلی
  • ملاقات و تعامل با مشتریان و مدیریت شرکت
  • تدوین و ارائه گزارش پیشرفت کلیه فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شناسایی
  • کانال‌های جدید و فرصت‌های تبلیغاتی

آیا مدیریت تیم دیجیتال مارکتینگ از پردرآمدترین مشاغل بازاریابی است؟

در مقایسه با حقوق سایر متخصصان دیجیتال مارکتینگ، حقوق مدیر تیم بالاتر است و در برخی موارد حتی می‌تواند از ۱۰۰ هزار دلار در سال هم فراتر برود؛ اما وقتی صحبت از مشاغل بازاریابی به طور کلی می‌شود، جایگاه‌های پردرآمدتری هم وجود دارند.

پردرآمدترین مشاغل بازاریابی در ایالات متحده عبارتند از:

مدیر ارشد بازاریابی (CMO) با میانگین حقوق سالانه ۱۸۷ هزار دلار، و معاون بازاریابی با میانگین حقوق سالانه ۱۵۵ هزار دلار.

برای تبدیل شدن به CMO یا معاون مارکتینگ، قطعا باید مدرک مرتبط با بازاریابی، سال‌ها تجربه در پست‌های مدیریتی و توانایی طراحی استراتژی‌های بازاریابی آنلاین موثر و پربازده داشته باشید. تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال نقطه شروع خوبی برای رسیدن به بالاترین سمت در انتهای چارت سازمانی شرکت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهرزومهبلاگارتباط با من