بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی (social media marketing) چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی از انواع دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. منظور از این نوع بازاریابی استفاده از بستر پرطرفدار سوشال مدیا برای ارتباط گرفتن با مشتریان، ساخت برند، افزایش فروش و بهبود ترافیک وب‌سایت است. از نمونه‌های این بازاریابی می‌توانیم به تولید و انتشار محتوای تبلیغاتی، معرفی برند و محصولات آن، گفت‌وگو با دنبال‌کنندگان، و آنالیز نتایج اشاره کنیم.

در حال حاضر پلتفرم‌های اصلی و رایج سوشال مدیا فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب، اسنپ‌چت و تیک‌تاک هستند.

مروری سریع بر بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

مزیت بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی ارائه بهترین و رایج‌ترین بستر برای «اشتراک‌گذاری و انتشار» است. در آغاز فراگیر شدن این شکل از بازاریابی، کسب‌وکارها با اشتراک‌گذاری محتواهای خود در فضای مجازی، ترافیک وب‌سایت و فروششان را افزایش می‌دادند. اما امروزه این پلتفرم‌ها از مکانی صرفا برای پخش محتوا بسیار فراتر رفته‌اند، و کسب‌وکارها از شبکه ‌های اجتماعی به روش‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کنند. مثلا برای ارزیابی دیدگاه‌های مشتریان، منشن‌ها (mention) و کامنت‌های مرتبط با برند را زیر نظر می‌گیرند. همچنین به‌کمک ابزارهای تحلیلی به آنالیز داده‌هایی از جمله میزان دسترسی افراد به حساب کاربری، تعامل مخاطبان با محتواهای منتشر شده در شبکه ‌های اجتماعی، و فروش محصولات می‌پردازند تا به دیدی جامع از عملکرد خود دست یابند.

پنج‌ رکن اصلی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

۱) استراتژی

قبل از این‌که وارد پلتفرمی مثل اینستاگرام شوید و محتوایی را در حساب کاربری‌تان انتشار دهید، بهتر است یک قدم به عقب برگردید و از زاویه‌ای جامع به نقشه راه بنگرید. در اولین مرحله باید به استراتژی نهفته در نحوه مدیریت شبکه‌ های اجتماعی خود فکر کنید.

چه اهدافی دارید؟ شبکه‌ های اجتماعی در دست‌یابی شما به اهداف تجاری کسب‌وکارتان چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

برخی از کسب‌وکارها از این بستر برای ارتقای آگاهی مشتریان از ویژگی‌های برندشان بهره می‌گیرند، برخی دیگر خواهان افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود فروششان هستند. سوشال مدیا همچنین می‌تواند یار کمکی شما در برقراری ارتباط با مخاطبان، شبکه‌‌سازی، و ایجاد یک کانال در دسترس و رایج برای پشتیبانی از مشتریان باشد.

مخاطبان هدفتان چه کسانی هستند؟

وقتی دلیل حضورتان را فهمیدید، فاکتور بعدی که باید در نظر بگیرید، مخاطبان هدف هستند. تعیین مخاطبان هدف در پاسخ دادن به این سوال کلیدی کمک می‌کند:

«چه محتوایی را، در چه پلتفرمی، و چه زمانی به اشتراک بگذارم؟»

به عنوان مثال اگر یک برند مسافرتی و سبک زندگی (مانند Away) بداند که مخاطبان هدفش دوست دارند در مورد مکان‌های جدید و ترفندهای سفر اطلاعات به‌دست بیاورند، تلاش می‌کند چنین محتوایی را در حساب شبکه‌ های اجتماعی خود نشر دهد.

چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟

چه نوع محتوایی مخاطب هدف شما را به بهترین شکل جذب می‌کند؟

انواع بسیار متنوعی از محتوا وجود دارد از جمله موشن‌گرافی، کلیپ، پوستر، ولاگ، لایو و… شما امکانات مورد نیاز برای تولید چه قالب‌هایی را دارید؟

محتوایتان آموزشی است یا سرگرم‌کننده؟

وقتی به این سوال فکر می‌کنید احتمالا ذهنتان سراغ مهارت‌های تیم گرافیک و روابط عمومی مجموعه‌تان رفته است، یا دارید نرم‌افزارهای مختلف ویرایش عکس، تدوین کلیپ و فیلم را مرور می‌کنید، اما بهتر است چند دقیقه دست نگه‌دارید. وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی در میان است، باید زاویه دیدتان را به سطح بالاتری برسانید؛ به.جای «انواع قالب‌های محتوا»، ترکیب «تم (theme) محتوایی» ممکن است انتخاب مناسب‌تری باشد.

با مرور حساب‌های کاربری برندهای سرشناس، احتمالا می‌بینید که هر کدام دو یا سه تم و درون‌مایه اصلی دارند. انتخاب تم‌های محدود بدون این‌ که باعث به‌هم‌خوردن تمرکز یا آشفته‌شدن مخاطب شود، فضایی را برای اشتراک‌گذاری طیف وسیعی از محتوا در اختیارتان می‌گذارد.

بهترین قدم برای شروع بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی، ساختن شخصیت منحصر به‌فرد خودتان است؛ پس حتما قبل از هر اقدامی به سوالاتی از این دست پاسخ دهید. البته بدیهی است که در فضای مجازی هیچ چیز دائمی نیست؛ ممکن است پس از چند ماه فعالیت و ارزیابی عملکرد حساب‌های کاربریتان تصمیم بگیرید در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنید.

در ادامه یک تمرین عالی برای‌ طراحی marketing persona یا شخصیت بازاریابی به عنوان نمونه آورده‌ایم؛ چند دقیقه را به مطالعه سوالات زیر اختصاص دهید.

طراحی استراتژی‌ بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

  • مخاطبان هدفتان چه کسانی هستند؟ (مثلا سن، جنسیت، عنوان شغلی، درآمد، محل زندگی و… )
  • چه علاقه‌مندی‌هایی دارند؟ و شما توانایی تولید محتوا در رابطه با کدام یک از علاقه‌مندی‌هایشان را دارید؟ (مثلا سرگرمی، محتوای آموزشی، مطالعات موردی، معرفی محصولات جدید و…)
  • بیشتر چه زمان‌هایی را به سر زدن به حساب کاربری شما اختصاص می‌دهند؟ (مثلا آخر هفته‌ها، در طول رفت‌و‌آمدهای روزانه خود و…)
  • بیشتر طرفدار چه پلتفرم‌هایی هستند؟
  • با دنبال کردن محتواهای تولیدی شما، به دنبال تامین کدام یک از نیازهایشان هستند؟ (در کارشان بهتر شوند، سبک زندگی سالمی داشته باشند، در مورد موضوعی به‌روز بمانند و…)
  • به چه شکلی محتواهایتان را دنبال می‌کنند؟ (مطالعه پست‌های متنی، تماشای ویدئوها و…)

۲) برنامه‌ریزی و انتشار

بازاریابی مشاغل کوچک در شبکه‌ های اجتماعی، معمولا با حضور مداوم در این محیط، و تازه‌سازی روزانه حساب‌های کاربری شروع می‌شود. این روزها نزدیک به سه میلیارد نفر (!۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ پس با حضور در چنین دنیای پرجمعیتی، به برندتان فرصت می‌دهید به‌وسیله‌ مشتریان آینده کشف شود.

می‌توانید اینطور فکر کنید: استراتژی تعیین مقصدی است که در پیش دارید، و برنامه‌ریزی، طراحی مسیری است که شما را به آن مقصد می‌رساند.

فعالیت در فضای مجازی به‌ سادگیِ انتخاب گزینه اشتراک‌گذاری یک پست وبلاگ، یک تصویر یا یک ویدئو است. اما در بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی شما به نظام محتوایی نیاز دارید و باید برای انتشار هر پست زمان‌بندی و هدف مشخصی را درنظر بگیرید؛ پس حتما محتواهایتان را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

وقتی استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی خود را نوشتید، به برنامه‌ای برای رسیدن به آن نیازمندید.

برنامه‌ریزی برای بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی از پایه

  • گام اول: از چه پلتفرم‌هایی باید استفاده کنید.

باید سراغ شبکه‌هایی بروید که از بیشترین هماهنگی با استراتژی‌ها و اهدافتان برخوردارند. به هیچ عنوان مجبور نیستید در همه پلتفرم‌ها حضور یابید، فقط مواردی را انتخاب کنید که برای کسب‌وکار‌ و مشتریانتان مهم هستند. در این بین تعدادی از فاکتورها به شما کمک می‌کنند گزینش دقیق‌تری داشته باشید.

مخاطبان: مشتریان بالقوه شما بیشتر جذب چه پلتفرمی می‌شوند؟ کدام شبکه اجتماعی جمعیت‌شناسی مناسبی دارد؟

زمان: چه بازه زمانی را می‌توانید به هر یک از حساب‌هایتان در شبکه‌ های اجتماعی اختصاص دهید؟ در آغاز کار باید حداقل یک ساعت در طول روز برای هر پلتفرم وقت بگذارید.

منابع: هنگام گزینش پرسنل تیم بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی باید چه فاکتورهایی را ارزیابی کنید و چه مهارت‌هایی را در نظر بگیرید؟

شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک بر محتوای باکیفیت تاکید دارند. شبکه ‌های اجتماعی بصری مانند پینترست و اینستاگرام، به تصاویر و ویدیوهای خلاقانه نیازمندند. آیا برای فعالیت پربازده در این بستر، به منابع کافی دسترسی دارید؟

  • گام دوم: پروفایلتان را تکمیل کنید.

به‌صورت ماهانه به پروفایل حساب‌های کاربریتان سر بزنید و مطمئن شوید که عکس کاور، بیو (درباره صاحب حساب‌)، و اطلاعاتی مثل ایمیل، رمز عبور و… به‌روز هستند. نمایه تکمیل شده نشانه حرفه‌ای بودن و برندسازی منسجم است، و این پیام را به مخاطب می‌رساند که در مورد تعامل مستقیم با آن‌ها جدی هستید.

  • گام سوم: در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی باید لحن و صدای ویژه خودتان را بیافرینید.
  • گام چهارم: پست گذاشتن استراتژیک

برای طراحی استراتژی‌ پست‌های شبکه ‌های اجتماعی باید پاسخ سوالاتی از قبیل سوالات زیر را بیابید.

چه محتوایی را باید پست کنم؟

مناسب‌ترین قالب انتشار محتوا، ویدئوها هستند. پست‌های ویدیوئی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به هر نوع پست دیگری، بازدید، اشتراک‌گذاری و لایک بیشتری را به ارمغان می‌آورند.

چندوقت یک‌بار پست بگذارم؟

برای پاسخ به این پرسش و داشتن روندی پربازده در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی، باید فاکتورهای مختلفی را درنظر بگیرید؛ از جمله صنعتی که در آن مشغولید، ‌نرخ دسترسی مخاطبان به محتواها، دسترسی به منابع و کیفیت به‌روزرسانی‌ها. علاوه‌ بر این هر پلتفرم الگوی خاص خود را دارد. طی تحقیقات انجام‌شده در رابطه با پلتفرم‌های رایج، الگوهای زیر به دست آمده‌اند که می‌توان در استراتژی‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی از آن‌ها بهره برد.

  • فیس بوک: یک یا دو پست در روز
  • پست اینستاگرام: روزانه یک یا دو عدد
  • استوری اینستاگرام: هشت تا شانزده استوری، دوبار در هفته
  • توییتر: سه تا ده‌بار در روز
  • لینکدین: یک یا دو بار در روز
  • پینترست: پنج تا ده بار در روز

مسئله‌ دیگری که باید به آن توجه کنید، به حداکثر رساندن نرخ‌ دسترسی‌پذیری محتواها است؛ یعنی باید بهترین محتوا را براساس ذائقه مخاطب بسازید و سپس در بهترین زمانی که مخاطب وقت، تمرکز، و اشتیاق کافی برای سر زدن به فضای مجازی را دارد، آن را منتشر کنید.

امروزه انواع مختلفی از ابزارهای برنامه‌ریزی برای شبکه های اجتماعی وجود دارند. با استفاده از این ابزارها علاوه بر این که در وقتتان صرفه‌جویی می‌کنید، می‌توانید در بهترین زمانی که به احتمال زیاد مخاطبانتان آنلاین هستند، با آن‌ها تعامل داشته باشید و محتواهای خود را به اشتراک بگذارید.

۳) گوش‌سپردن و مشارکت

با افزایش دنبال‌کنندگان برندتان، مکالمات مربوط به شما نیز افزایش می‌یابند. مردم در مورد پست‌هایتان نظر می‌دهند، شما را در پست‌های خود تگ می‌کنند یا مستقیما به حسابتان پیام می‌دهند.

حتی ممکن است جایی در فضای مجازی بدون این که اطلاع داشته باشید، برندتان را نقد و بررسی کنند. بنابراین باید مکالمات مربوط به خود را زیر نظر بگیرید. اگر بازخوردهای مشتری‌ها مثبت باشند، فرصتی می‌یابید که آن‌ها را شگفت‌زده و خوشحال کنید. در غیر این صورت می‌توانید با ارائه پیشنهادهای حمایت از مشتری، قبل از بدتر شدن وضعیت کنترل آن را در دست بگیرید.

می‌توانید چک کردن اعلان‌های حسابتان را به‌صورت دستی انجام دهید، اما روش کارآمدی نیست؛ زیرا اولا اگر در بیش از یک پلتفرم فعال باشید، بررسی دستی راهی بسیار وقت‌گیر است، و دوما فقط پست‌هایی را می‌بینید که شما را تگ کرده باشند. پیشنهاد ما استفاده از ابزارهایی است که برای چک کردن بازخوردهای دنبال‌کنندگان ساخته شده‌اند و کار جمع‌آوری تمامی تعاملات مرتبط با برندتان را به‌خوبی انجام می‌دهند. این ابزارها همه داده‌های ورودی حساب کاربری را گردآوری می‌کنند؛ از جمله منشن‌ها، پیام‌های دایرکت، ردیابی کلمات کلیدی، URLهای مورد علاقه فالوورها، و حتی پست‌هایی که نمایه (آیدی) شبکه های اجتماعی کسب‌وکارتان را تگ نکرده‌اند.

برخی از این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که چندین حساب در پلتفرم‌های مختلف را به‌صورت هم‌زمان‌ رصد کنید. در ادامه فهرستی را برایتان تدارک دیده‌ایم که حاوی ۱۹ تا از بهترین ابزارهای گوش‌سپردن و مشارکت است. هر کدام از این موارد برتری خاص خود را دارند و برای برطرف کردن یکسری از نیازهایتان در بازاریابی شبکه های اجتماعی طراحی شده‌اند.

  • Hootsuite
  • Sprout Social
  • Agora Pulse
  • Zoho Social
  • Brand24
  • Mention
  • Social Mention
  • Keyhole
  • Trackur
  • Buzzlogix
  • TweetDeck
  • Iconosquare
  • Tailwind
  • Sendible
  • Union Metrics
  • HubSpot
  • NUVI
  • io
  • Talkwalker

۴) واکاوی (Analytics)

برای طراحی استراتژی‌های آینده، شما نیاز دارید وضعیت بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را ارزیابی کنید. آیا نسبت به ماه گذشته افراد بیشتری جذب حسابتان شده‌اند؟ ماهانه چند منشن مثبت می‌گیرید؟ چند نفر از هشتگ برند شما در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کرده‌اند؟

خود پلتفرم‌ها سطح پایه‌ای از چنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهند؛ اما هدف شما از انتشار محتوا، بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی است. در نتیجه به داده‌های تحلیلی عمیق‌تر، و مقایسه بین حساب‌هایتان در پلتفرم‌های نیاز دارید. برای این کار می‌توانید از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکه‌های موجود، از جمله لیست بالا کمک بگیرید.

۵) تبلیغات

اگر بودجه بالایی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی دارید، می‌توانید وارد حوزه تبلیغات سوشال مدیا شوید.

تبلیغات در فضای مجازی دامنه دسترسی به مخاطبان را از دنبال‌کنندگانتان فراتر می‌برد و محتواهایتان را به دست افراد بیشتری می‌رساند. امروزه پلتفرم‌های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی آن‌قدر پیشرفته شده‌اند که هر کاربر دقیقا مشخص می‌کند که تبلیغات خود را به چه کسی نمایش دهد. می‌توانید جامعه مخاطبان هدف را براساس جمعیت (دموگرافی)، علایق، رفتارها و موارد دیگر بسازید.

هنگامی که براساس استراتژی‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی چندین کمپین تبلیغاتی را همزمان راه می‌اندازید، بهتر است برای ایجاد تغییرات چشمگیر، خودکارسازی فرآیندها و بهینه سازی آگهی‌ها، از ابزارهای ویژه تبلیغات سوشال مدیا کمک بگیرید.

مزایای تبلیغات در بازاریابی شبکه های اجتماعی

  • ردیابی کمپین‌ها آسان است
  • می‌توانید بلافاصله ترافیک حساب و نرخ پاسخ‌دهی مشتریان به بازاریابی را افزایش دهید. (بسته به دانشی که از مشتریانتان دارید.)
  • در هر کمپین تصویر کاملی از بازگشت سرمایه خواهید داشت.
  • هزاران گزینه برای هدف‌گذاری دارید، از جمله: سن، لایک‌ها، علایق، سطح درآمد، محل زندگی و سایر اطلاعات جمعیتی.
  • برخورداری از گزینه‌های هدف‌گذاری مجدد برای افرادی که با محتوای شما تعامل داشته‌اند یا از وب‌سایتتان بازدید کرده‌اند.
  • نسبت به سایر بسترهای تبلیغاتی، رسانه‌های اجتماعی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

نقشه تبلیغاتی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی از سه مرحله تشکیل می‌شود:

۱) اطلاع یافتن از حضور برند

۲) توجه کردن به محصولات و خدمات

۳) پاسخ‌دهی به تبلیغات

بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارها یک سرمایه‌گذاری دلهره‌آور باشد. در واقع شروع فوری فروش محصولات از طریق تبلیغات در سوشال مدیا بسیار چالش‌برانگیز است. به عنوان یک بازاریاب، شما باید در وهله اول به ایجاد ارتباط صمیمانه با مشتریان بالقوه خود مایل باشید و سپس از آن‌ها درخواست خرید کنید. اینجاست که ایده سه‌مرحله‌ای اطلاع یافتن، توجه کردن و پاسخ‌دهی وارد کار می‌شود. با دنبال کردن این سه گام اساسی، نود درصد رقبایتان را پشت‌سر خواهید گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهرزومهبلاگارتباط با من