چطور با رعایت اصول سئو برای تولید محتوا بازدید سایت را بالا ببریم؟

اصول سئو برای تولید محتوا

آشنایی با اصول سئو برای تولید محتوا برای هر کسب‌وکاری ضروری است. چرا که تمام آن‌ها می‌خواهند بدون افزایش چشمگیر بودجه‌ی بازاریابی خود رشد کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری راغب، تولید محتوای سئو شده و هدفمند است. اما محتوای سئو شده چیست و چطور می‌توان آن را نوشت؟ کافیست ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا با اصول سئو برای تولید محتوا آشنا شوید.

چرا آشنایی با اصول سئو برای تولید محتوا ضروری است؟

کسب‌وکارهای موفق این روزها محتوایی تولید می‌کنند که هم کاربر آن را دوست داشته باشد و هم موتور جستجو. در حقیقت محتوایی که برای کاربران کاربردی نشود حتی اگر در ابتدا بازدید بالایی در موتور جستجو بگیرد، به دلیل نرخ پرش بالا به مرور زمان از لیست نتایج حذف می‌شود. این در حالی است که حتی بهترین و مفیدترین محتواها بدون رعایت اصول سئو برای تولید محتوا شانس دیده شدن توسط مخاطب را از دست می‌دهند. بنابراین اگر بخشی از سرمایه و نیروی انسانی خود را برای تولید محتوا به کار گرفته‌اید، تنها رعایت اصول سئو برای تولید محتوا می‌تواند به بازگشت سرمایه‌ای که در این بخش صرف شده کمک کند.

از سوی دیگر داشتن محتواهایی که اعتبار بالایی از نظر موتور جستجو دارند، برای اعتبار دامنه‌ی شما نیز مفید خواهد بود. به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که تولید محتوای سئو شده حتی شانس افزایش بازدید صفحات فروش شما را نیز بالا می‌برد.

محتوای سئو شده یا سئو فرندلی چیست؟

اگرچه بعضی از بازاریابان دیجیتال فکر می‌کنند محتوای سئو شده، متنی است که کلمه‌ی کلیدی به تعداد بالایی در آن به‌کار رفته باشد اما حقیقت این نیست. اصول سئو برای تولید محتوا چیزی فراتر از تکرار بیش از حد یک کلمه‌ی کلیدی است.

محتوای سئو شده یا محتوای سئو فرندلی (SEO-friendly content) به روشی نوشته و بارگذاری می‌شود که موتورهای جستجو محتوای آن را راحت‌تر تشخیص می‌دهند. بنابراین چنین محتوایی می‌تواند در بالاترین جایگاه‌های نتایج جستجو قرار بگیرد. چرا که ربات‌های موتور جستجو به‌راحتی موضوع و ساختار چنین محتوایی را تشخیص می‌دهند و آن را به عنوان یک صفحه‌ی مفید به جستجوگران معرفی می‌کنند.

حالا که در مورد محتوای سئو شده و رعایت اصول سئو برای تولید محتوا صحبت کرده‌ایم، زمان آن رسیده که این اصول را بهتر بشناسیم.

1.    برای ساختار دادن به محتوا از عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها استفاده کنید

ساختاربندی درست محتوا یکی از اولین اصول سئو برای تولید محتوا است. زیرا این روش به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا موضوع اصلی محتوای شما را تشخیص دهند و درک کنند که یک صفحه‌ی وب در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم در مورد مزایای ساختاربندی درست محتوا صحبت کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با انتخاب درست عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها، خواندن محتوای شما برای کاربران آسان‌تر می‌شود. همچنین احتمال به‌اشتراک‌گذاری محتواهایی که راحت بررسی و خوانده می‌شوند، توسط کاربران بیشتر است.
  • ربات‌های موتور جستجو هنگام خزیدن (Crawl) در سایت شما عناوین هر صفحه را تشخیص می‌هند و آز آن‌ها برای درک بهتر محتوای شما استفاده می‌کنند. به‌طور مثال می‌توانند تشخیص دهند که کدام بخش از محتوا اهمیت بیشتر یا کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد.
  • داشتن عنوان و زیرعنوان در صفحه و سپس قرار دادن کلمات کلیدی در این بخش‌ها، می‌تواند شانس محتوای شما برای دریافت رتبه‌ی اول در میان نتایج جستجو را بالا ببرد. البته یادتان باشد که نباید از این موضوع سوء استفاده کنید.

2.    زمان توجه به اصول سئو برای تولید محتوا، لینک‌سازی را دست کم نگیرید

یکی از معیارهایی که موتورهای جستجو براساس آن اعتبار صفحات و سایت‌های گوناگون را بررسی می‌کنند، تعداد بک‌لینک‌هایی است که به آن صفحه داده شده. بک‌لینک (Backlink) به لینکی گفته می‌شود که کاربران را از یک سایت دیگر به سایت شما هدایت می‌کند. هرچه اعتبار سایت مبدا در نظر موتور جستجو بیشتر باشد، بک‌لینک شما قوی‌تر است و اعتبار بیشتری را به محتوای شما منتقل می‌کند.

بدون شک محتوای سئو فرندلی محتوایی است که به تعداد کافی لینک‌های داخلی و خارجی مرتبط داشته باشد. اگر می‌خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و محتواهای قدیمی را دوباره زنده کنید، از محتواهایی جدیدی که منتشر می‌کنید به محتواهای قدیمی خود لینک بدهید. این کار به کاربران و ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا بهترین محتواهای شما را با سرعت بیشتری پیدا کنند.

همچنین لینک دادن به وب‌سایت‌های دارای اعتبار و کیفیت بالا نیز اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد. هر چه لینک‌ها بهتر باشند، محتوای شما در جایگاه بالاتری میان نتایج جستجو قرار می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که استفاده از منابع معتبر و لینک دادن به آن‌ها می‌تواند اعتماد خوانندگان را نسبت به شما افزایش دهد.

3.    تعداد کلمات محتوای خود را بهینه کنید

در گذشته، بیشتر محتواهایی که در وبلاگ‌ها منتشر می‌شد تعداد کلماتشان زیر 1000 کلمه بود. چرا که در آن زمان هر چه پست‌های بیشتری منتشر می‌شد، سایت ترافیک بالاتری دریافت می‌کرد. اما این روزها به‌ندرت از این استراتژی استفاده می‌شود. در بیشتر وبلاگ‌ها محتواهایی بالای 1500 کلمه منتشر می‌شود و کمترین تعداد کلمات یک محتوا معمولا 1000 کلمه است.

براساس رفتاری که گوگل به عنوان پرجستجوترین موتور جستجوی جهان از خود نشان داده است، محتواهای طولانی‌تر و باکیفیت‌تر را در اولویت قرار می‌دهد. آن‌ها می‌خواهند بهترین پاسخ‌های ممکن را به کاربران خود نشان دهند و این در بیشتر مواقع در داشتن محتواهایی خلاصه می‌شود که کامل‌ترین پاسخ را به کاربر ارائه دهند.

بنابراین دیگر نوشتن محتواهای 300 کلمه‌ای کافی نیست. با این حال این موضوع به شما این اجازه را نمی‌دهد که افزایش تعداد کلمات باعث کاهش تعداد محتواهایی شود که منتشر می‌کنید.

به گزارش‌های گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) سایت خود سر بزنید و محتواهایی که مخاطب با آن‌ها بیشترین تعامل را داشته است پیدا کنید. با بررسی تعدادی از محتواها، می‌توانید تشخیص دهید که مخاطب هدف شما بیشتر به دنبال چه نوع محتوایی است و چه طول محتوایی می‌تواند روی نرخ تعامل تاثیر مثبت بگذارد.

4.    به فکر انتخاب هوشمندانه‌ی کلمات کلیدی باشید

برخی از بازاریابان دیجیتال دوست دارند فقط بنشینند و هرآنچه می‌خواهند را بنویسند. یادتان باشد که رها کردن اصول سئو برای تولید محتوا به معنی هدر دادن زمان و بودجه‌ی بازاریابی شماست. نوشتن یک محتوای سئو شده از انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هدفمند آغاز می‌شود. بنابراین باید قبل از آن که نوشتن را آغاز کنید، کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید.

شما با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود همه‌چیز را شروع می‌کنید. حالا این کلمات ممکن است براساس نظر شخصی شما باشند یا از ابزارهای تحقیقات کلمه‌ی کلیدی برای به دست آوردن آن‌ها استفاده کرده باشید. همچنین می‌توانید با یک متخصص سئو یا آژانس دیجیتال مارکتینگ برای تحقیقات کلمات کلیدی همکاری کنید. به این ترتیب فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکارتان به شما ارائه می‌شود که می‌توانید به ترتیب فهرست برای تمام آن‌ها محتوا تولید کنید.

حالا که کلمات کلیدی هدف شما مشخص شده، از آن‌ها در عنوان و زیرعنوان‌ها، توضیحات متا، تگ‌های Alt تصاویر و متن اصلی استفاده کنید.

5.    بهینه‌سازی تصاویر را از اصول سئو برای تولید محتوا جدا نکنید

وجود تصاویر جذاب که مردم دوست داشته باشند آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند در هر محتوایی ضروری است. همچنین احتمال خرید مردم از سایتی که عکس‌های جذاب و مرتبط دارد نسبت به سایر سایت‌ها بیشتر خواهد بود.

شما می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین (Alt) تصاویر آن‌ها را برای متور جستجو بهینه کنید. به این ترتیب ربات‌های موتور جستجو متوجه می‌شوند عکس چگونه به محتوای متنی مرتبط است و در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

همچنین اطمینان حاصل کنید که کیفیت و ابعاد عکس مناسبی را انتخاب کرده باشید، عکس‌های خیلی بزرگ و باکیفیت بسیار بالا ظاهر خوبی به صفحه‌ی وبلاگ شما نمی‌دهند و زمان بارگذاری صفحه برای بازدیدکننده را نیز بالا می‌برند. به این ترتیب می‌توانند به سئوی سایت شما آسیب برسانند. همچنین استفاده از عکس‌های خیلی کوچک و بی‌کیفیت را هم کنار بگذارید.

در نهایت حواستان باشد که هنگام کوچک‌کردن سایز عکس کیفیت آن را بیش از حد کاهش ندهید. سایت‌های بسیاری برای تغییر سایز تصاویر بدون تغییر کیفیت آن وجود دارد که با جستجو در گوگل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

6.    برای مخاطبان امکان اشتراک‌گذاری سریع مطالب را فراهم کنید

زمانی که موفق می‌شوید محتوایی سئو شده و کاربردی بنویسید، در گام بعدی باید برای مخاطبان امکانی را فراهم کنید تا محتوای شما را راحت و سریع به‌اشتراک بگذارند. اگر وبلاگ شما وردپرسی است، می‌توانید با نصب چند افزونه دکمه‌های اشتراک‌گذاری را به انتهای مطالب خود اضافه کنید. مردم با کلیک روی این دکمه‌ها می‌توانند محتوای شما را با دوستان یا دنبال‌کنندگانشان در شبکه‌های اجتماعی گوناگون به‌اشتراک بگذارند.

7.    چگالی کلمه‌ی کلیدی در متن را اندازه بگیرید

همان‌طور که پیش  از این در مورد استفاده از کلمه‌ی کلیدی در متن صحبت کردیم، برخلاف آنچه در گذشته وجود داشته، امروز اصول سئو برای تولید محتوا تنها در تکرار بیش از اندازه‌ی کلمه‌ی کلیدی خلاصه نمی‌شود. با این وجود باید تا چه اندازه از کلمه‌ی کلیدی در متن استفاده کنیم تا موتورهای جستجو موضوع محتوای ما را متوجه شوند؟

 

اولین اصل در هنگام به‌کارگیری کلمه‌ی کلیدی در متن، حفظ پراکندگی آن در بخش‌های مختلف است. به جای آن که در یک پاراگراف بیش از 10 بار از کلمه‌ی کلیدی استفاده کنید و نیمی از محتوا را بدون حتی یکبار استفاده از کلمه‌ی کلیدی باقی بگذارید، سعی کنید در تیترها و بخش‌های مختلف محتوا از کلمات کلیدی به صورت پراکنده و با فاصله‌ی مناسب استفاده کنید. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در جملات پشت هم می‌تواند کاربر را به‌شدت سردرگم و ناراضی کند. با چنین کاری یک پیام منفی بزرگ را به خواننده‌ی متن انتقال می‌دهید:

«این محتوا برای موتورهای جستجو نوشته شده، بنابراین کاربرد و ارزش دیگری ندارد.»

به دنبال این اتفاق، نرخ پرش صفحات سایت شما بالا می‌رود و در گذشت زمان به امتیاز سئوی شما آسیب وارد می‌شود.

حالا که یاد گرفتید چطور پراکندگی کلمه‌ی کلیدی در متن را حفظ کنید، لازم است با مفهوم چگالی کلمه‌ی کلیدی (Keyword Density) آشنا شوید. چگالی کلمه‌ی کلیدی به نسبت تعداد کلمه‌ی کلیدی به تعداد کل کلمات متن گفته می‌شود که آن را با درصد تعیین می‌کنند. به‌طور مثال اگر در متنی 1000 کلمه‌ای، 10 بار کلمه‌ی کلیدی تکرار شود، چگالی کلمه‌ی کلیدی در این متن 1 درصد خواهد بود.

قانون دقیقی برای میزان چگالی مناسب کلمه‌ی کلیدی در متن وجود ندارد اما براساس توصیه‌ی بیشتر متخصصان سئو، بهتر است چگالی کلمه‌ی کلیدی را بین 1 تا 2 درصد نگه دارید. به این ترتیب اگر محتوایی 2000 کلمه‌ای می‌نویسید، باید بین 20 تا 40 بار کلمه‌ی کلیدی در آن تکرار شود.

همچنین بهتر است کلمه‌ی کلیدی در کمتر از 80 درصد از زیرعنوان‌های متن وجود داشته باشد و در هر رده از عنوان‌ها مانند H1، H2، H3 و… حداقل یکبار آورده شود.

8.    محتوای باکیفیت بنویسید

هرچند که این توصیه بدیهی به نظر می‌رسد اما در بسیاری از اوقات نادیده گرفته می‌شود. بهترین راه برای ترغیب افراد به خواندن محتوای شما و اشتراک‌گذاری آن با دیگران، نوشتن محتوای مفید و سرگرم‌کننده است. همچنین موتورهای جستجو به سایت‌هایی که محتوای باکیفیت و مرتبط دارند پاداش می‌دهند. می‌توان گفت کیفیت محتوا از هر فاکتور دیگری برای داشتن یک محتوای سئو شده و کاربرپسند مهم‌تر است.

رعایت اصول سئو برای تولید محتوا به معنای پایان کار نیست!

یادتان باشد که حتی پس از رعایت تمام اصول سئو برای تولید محتوا کار شما تمام نشده است. انجام فعالیت‌های تبلیغاتی مانند ارسال ایمیل و پیامک به مخاطبان به همراه داشتن یک قیف بازاریابی خوب می‌تواند تاثیر محتوای شما را دو چندان کند.

رعایت اصول سئو برای تولید محتوا می‌توانید ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند و اعتبار دامنه و صفحات سایت شما را نزد موتورهای جستجو افزایش دهد. شما چه ایده‌هایی برای تولید محتوای سئو فرندلی و رعایت اصول سئو برای تولید محتوا دارید؟ نظرات خود را در انتهای همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهرزومهبلاگارتباط با من